BOLIWIA – BRAMA SŁOŃCA
W Dziale Etnograficzno – Podróżniczym powstaje ekspozycja poświęcona starożytnej kulturze południowoamerykańskiej Tiahuanaco i rdzennym mieszkańcom Andów – Indianom Keczua i Ajmara. Oba plemiona zamieszkują od wieków tereny wokół legendarnego jeziora Titicaca, położonego na granicy Boliwii i Peru na wysokości 3.800 m n.p.m.
W roku 2004 Grzegorz Kuśpiel – podróżnik i kustosz naszego Muzeum, odwiedził te rejony, sporządzając bogate archiwum fotograficzne i etnograficzne. Podróżnik przywiózł z wyprawy przedmioty codziennego użytku Indian Ajmara, rękodzieło ludowe oraz niecodzienne „pamiątki ” – skorupę pancernika z pustyni Atacama czy płód lamy, mający chronić przed złymi mocami…
Do najważniejszych założeń wystawy należy rekonstrukcja w skali 1:1 słynnej Bramy Słońca – prehistorycznej budowli kultury Tiahuanaco.
Ten tajemniczy, ważący ponad 100 ton blok skalny zawiera astronomiczny przekaz Wirakoczy – boga Słońca i pewną zagadkę, którą chcielibyśmy dla odwiedzających Muzeum rozszyfrować…
Rekonstrukcja Bramy Słońca i aranżacja sali poświęconej kulturom Ameryki Południowej powstaje we współpracy z dąbrowskim Zespołem Szkół Plastycznych.
Uczennice maturalnej klasy Liceum Plastycznego – Ada Lora i Paulina Tronowska są autorkami i wykonawcami projektu wystawy.
Aranżacja jest jednocześnie ich pracą dyplomową.
INDIE
Na ukończeniu są już aranżacje wnętrz w tzw. Sali Podróżników, w której montowane są „pamiątki” przywiezione ze świata przez polskich podróżników i odkrywców (m.in. Krzysztofa Wielickiego i Marka Kamińskiego).
W pozostałych salach, poświęconych kulturze ludów azjatyckich i dalekowschodnich, trwają prace ogólnobudowlane, adaptacyjne i artystyczne. Powstaje kopia uliczki z pustynnej twierdzy Jaisalmer (Indie – pustynia Thar) oraz częściowa rekonstrukcja najsłynniejszego mauzoleum świata – Taj Mahal. W tej części działu chcemy w przyszłości zaprezentować Państwu kolekcję 50 lalek w regionalnych strojach, obejmujących cały przekrój Indii (dar ambasadora Republiki Indii w Warszawie) oraz oryginalne instrumenty muzyczne z Indii i Pakistanu.
W tzw. Sali Azjatyckiej powstaje częściowa rekonstrukcja słynnej świątyni Angor Wat (Kambodża) z rzeźbami tancerek (apsar) i monumentalnymi, kamiennymi głowami władców imperium khmerskiego – Jayawarmana VII i Indrawariana II.
Prace te powstają we wspólnym projekcie Muzeum (reprezentuje je kustosz Grzegorz Kuśpiel) i Liceum Plastycznego z Dąbrowy Górniczej (aranżacje artystyczne są jednocześnie pracą dyplomową uczennic – Anny Frączek i Michaliny Bigaj.