Powstaje Park Militarno-Historyczny „Reduta”
Obok budynku Muzeum Miejskiego „Sztygarka”, dzięki zaangażowaniu jego pracowników, wielu firm dąbrowskich oraz wolontariuszy – pasjonatów militariów, powstaje Park Militarno-Historyczny „Reduta”. Przedstawia on historię, w której to mieszkańcy oraz zakłady przemysłowe Dąbrowy Górniczej zaznaczyły swoją obecność.
Po przegranej kampanii wrześniowej 1939 roku, gdy Dąbrowa Górnicza weszła w skład III Rzeszy, okupant zwrócił uwagę na rozwijający się w niej przemysł ciężki. Huty i kopalnie przestawione zostały na produkcję wojenną na potrzeby Wehrmachtu. W Hucie Bankowej w II połowie 1943 roku wdrożono tzw. Panther-Programm i uruchomiono linię produkcyjną czołgów niemieckich PzKpfw V (Pantera). Do połowy stycznia 1945 roku zbudowano tam łącznie 188 kadłubów czołgów oraz 140 wież. Także po 1945 roku ciężki przemysł dąbrowski ukierunkowany był m.in. na potrzeby militarne. Większość wyposażenia ówczesnego Wojska Polskiego była bezpośrednio produkcji radzieckiej, ale na licencji ZSRR produkowano również w Polsce. Taki też sprzęt chcemy zaprezentować w naszej „Reducie”.
Zaczątkiem Parku Militarno-Historycznym był czołg T-34 pochodzący ze zbiorów Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie. Po przeprowadzonym remoncie w Dąbrowskiej Fabryce Maszyn Elektrycznych DAMEL S.A. (w myśl umowy z dnia 12 kwietnia 2011 roku została sponsorem Muzeum Miejskiego „Sztygarka” w jego misji krzewienia wiedzy o historii i kulturze), przywróceniu mu samojezdności i wyglądu zbliżonego do pierwotnego, stał się on atrakcją wielu imprez militarnych.
Na terenie Parku zrekonstruowano trzy bunkry niemieckie, wchodzące w skład umocnień z roku 1944, budowane w celu obrony obszarów przemysłowych Górnego Śląska i Zagłębia przed Armią Czerwoną. W ich skład wchodziły dwie równoległe linie okopów z umieszczonymi co kilkadziesiąt metrów tzw. „kochbunkrami” – jednoosobowymi stanowiskami strzeleckimi.
Poza tym w „Reducie” znalazły się:
lekki czołg pływający PT-76 – skonstruowany w roku 1950 w Związku Radzieckim był jednym z podstawowych czołgów pozostających na uzbrojeniu państw bloku komunistycznego po II wojnie światowej;
czołg T-55 – czołg podstawowy II generacji, powszechnie używany w krajach Układu Warszawskiego, krajach Bliskiego Wschodu i Ameryki Południowej w okresie powojennym. Zaprojektowany na początku lat 50., praktycznie jako zmodernizowana wersja czołgu T-54;
transporter opancerzony OT-64 SKOT – skonstruowany pod koniec lat 50 w Czechosłowacji, wprowadzony na wyposażenie WP w 1963. Wersja dostępna w muzeum została zmodernizowana na potrzeby straży pożarnej.
57 mm armata przeciwpancerna wz. 1943 (Zis-2) (Zis – ros. Zawod Imieni Stalina) – jedna z mniej znanych seryjnie produkowanych armat radzieckich z okresu II wojny światowej. Zaprojektowana na początku lat 40. XX wieku;
7,62 armata polowa wz. 1942 (Zis-3) – armata produkcji radzieckiej, zaprojektowana w latach 1941 – 42, wyprodukowana w największej liczbie egzemplarzy spośród wszystkich dział II wojny światowej;
haubica wz.1938/85, kal. 122 mm (M 30) – jedno z podstawowych dział Armii Czerwonej w latach II wojny światowej. Od 1943 wykorzystywana w tzw. ludowym Wojsku Polskim.
Prezentowany egzemplarz został wyprodukowany w ZSRR w roku 1949.
moździerz 120 mm wz. 43 (pułkowy) – produkcji radzieckiej, używany przez całą II wojnę światową brał udział w walkach;
młot parowy dwustojakowy 3 tonowy do produkcji odkuwek w latach 1922 – 1998 w Hucie Bankowej;
zabudowa montowana na podwoziu samochodu star 660 przeznaczona na radiostację R 118 i pomieszczenie obsługi.
OTWARCIE PARKU 22 CZERWCA 2013, GODZ. 15:00